Blog

Een goede slaaphouding


Dagelijks worden veel mensen wakker met hoofdpijn of rugklachten. Het is dan ook niet vreemd dat een goede slaaphouding heel erg belangrijk is.

Ongeveer 75% van de mensen slaapt op de zij, 20% slaapt op de rug en zo’n 5% slaapt in buikligging. Maar wat is nu een goede slaaphouding en waar moet je op letten?

Zijligging

De meeste mensen slapen op hun zij. Hierbij is het belangrijk om een goed kussen te hebben dat het hoofd in een neutrale positie ondersteunt. Zo blijft de nek op één lijn met de wervelkolom zonder dat alle druk op de schouders terecht komt. Veel mensen krijgen namelijk last van hoofdpijn wanneer ze op een kussen slapen dat niet goed ondersteunt. Het komt ook vaak voor dat mensen half op hun zij en half op hun buik liggen. Deze draaiing kan voor druk op de wervelkolom zorgen.

Rugligging

Ook als je op de rug slaapt is het belangrijk dat de nek in één lijn is met de wervelkolom. Bij het gebruik van een te hoog kussen wordt de nek gebogen waardoor daar spanning ontstaat. Ook komt het vaak voor dat het hoofd tijdens het slapen naar links of naar rechts draait. Tijdens de slaap verslappen namelijk alle spieren. Als het hoofd nergens tegenaan steunt hangt het vaak een kant op met als gevolg dat er spanning staat op de spieren, gewrichten en tussenwervelschijven.

Buikligging

De buikligging is erg belastend voor de rug en nek. Vaak liggen buikslapers plat op de buik met het hoofd gedraaid wat tot nekklachten en hoofdpijnklachten kan leiden. Het slapen op de buik kan dus het beste worden vermeden.

De beste slaaphouding

Volgens fysiotherapeuten is de rugligging een fijne slaaphouding waarbij het hoofd, de nek en wervelkolom een neutrale positie innemen tijdens de nachtrust. Let er dan wel op dat er genoeg ondersteuning is en het hoofd niet opzij valt. Ook in zijligging kun je in een rechte houding liggen waarbij de nek tot het staartbeen in een zo recht mogelijke lijn ligt. Het is hierbij van belang om niet scheef te gaan liggen en de knieën niet te ver op te trekken.
De buikligging zorgt voor de meeste spanning op spieren, gewrichten en tussenwervelschijven. Voor buikslapers kan het helpen om een klein kussen onder de buik of heupen te plaatsen waardoor de wervelkolom een meer natuurlijke houding aanneemt. Of probeer toch een andere slaappositie aan te leren.

Snurken vrouwen ook?


Snurken wordt vaak veel gezien als een probleem van mannen. Het klopt dat er meer mannen dan vrouwen snurken. Maar ook vrouwen kunnen snurken!

Snurkende mannen en vrouwen
Van alle snurkers is zo’n 60% man en 40% vrouw. Vooral bij vrouwen rust er nog een groot taboe op snurken. Snurken wordt door veel vrouwen gezien als oncharmant en veel vrouwen schamen zich voor hun gesnurk. Mannen daarentegen lachen hun gesnurk vaak onschuldig  weg en vinden het een onderdeel van hun mannelijkheid.

Oorzaak van snurken
De oorzaak van snurken is bij mannen en vrouwen gelijk: tijdens de slaap verslappen alle spieren. De tong is ook een spier, die verslapt en zakt hierdoor weg. Dit zorgt voor een vernauwing in de luchtweg. Lucht moet daardoor met meer kracht naar binnen gezogen worden, waardoor het zachte verhemelte en de huig vibreren en het snurkgeluid ontstaat. Mannen en vrouwen kunnen even luid snurken.

Genetisch bepaald
Snurken is veelal familiair. De bouw van het lichaam en de genen kunnen een oorzaak zijn van snurken. Ook alcohol, medicijngebruik en overgewicht kunnen snurken veroorzaken. Tevens heeft onderzoek aangetoond dat snurken bij vrouwen ook veroorzaakt kan worden door wisselende hormoonspiegels.

Oplossing
Om een snurkprobleem op te lossen moet de oorzaak van het snurken aangepakt worden: de wegzakkende tong. Een op maat gemaakt mondstuk houdt de tong op zijn plaats zodat deze niet meer kan wegzakken en de luchtweg vrij blijft. Voor vrouwen is er een speciale variant ontwikkeld: de SnörEx® LadySnore. Deze snurkbeugel wordt op maat gemaakt, weegt slechts 5 gram en is niet zichtbaar in de mond.

Meer weten over snurken of anti-snurk mondstukken? Neem contact op met onze experts.

Snurken kan leiden tot gezondheidsproblemen

Snurken is niet alleen storend, maar kan ook leiden tot gezondheidsproblemen blijkt uit onderzoek aan de VUB. Naast dat snurken erg vervelend is voor de bedpartner kan snurken ook voor problemen zorgen bij de snurker zelf zoals hartaandoeningen, obesitas, vermoeidheid, concentratieproblemen en gedragsstoornissen.

De oorzaak van snurken

Snurken is een vervelend geluid dat geproduceerd wordt tijdens de slaap. Tijdens het slapen verslappen alle spieren, zoals de tong. De tong zakt hierdoor weg en verkleint de luchtweg. Deze vernauwing zorgt voor trillingen bij het ademhalen: het snurkgeluid.

Problemen door snurken

In België snurken zo’n 2 miljoen mensen. Sommige mensen die snurken hebben ook last van onderbrekingen van de ademhaling, ook wel apneus genoemd. Dat kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Zo zouden ze het risico tot hart- en vaataandoeningen, obesitas, vermoeidheid en concentratieproblemen vergroten.
Snurken kan ook heel belastend zijn voor je relatie én de gezondheid van je bedpartner. Als je in bed ligt met iemand die snurkt is er sprake van serieuze geluidsoverlast. Niet voor de snurker zelf, maar voor de persoon die met hem of haar het bed deelt. Hierdoor vertrekt een bedpartner vaak naar een andere kamer of neemt een slaapmiddel, met alle gevolgen voor de relatie of eigen gezondheid van dien.

Snurken oplossen

Om snurken te stoppen moet de oorzaak van het snurken aangepakt worden: de wegzakkende tong. Een op maat gemaakt anti-snurk mondstuk wordt over de tanden gedragen. Het mondstuk houdt de tong op zijn plaats zodat deze niet meer kan wegzakken en de luchtweg vrij blijft. Een anti-snurk mondstuk dient persoonlijk te worden aangemeten en vervaardigd. Het is vooraf vast te stellen of u ook geholpen kunt worden met deze snurkbehandeling.

Meer weten over snurken en het mondstuk? Neem contact op met onze experts.

Helpt honing tegen snurken?

Er wordt vaak beweerd dat honing zou helpen tegen snurken. Maar is dat wel zo?


Honing smeert de keel
Vaak wordt gedacht dat de keel de oorzaak is van snurken. Honing heeft een verzachtende werking op de keel, het kan dienen als smeermiddel om keelpijn te verlichten. Gedacht wordt dat de ontstekingsremmende werking van honing een gezwollen keel kan verminderen. Maar heeft honing wel écht invloed op het gesnurk?

Snurken wordt veroorzaakt door de tong
Het is namelijk niet de keel, maar de tong die zorgt voor het snurkgeluid. Overdag snurk je immers niet. Maar ’s nachts, wanneer je gaat slapen, verslappen alle spieren in je lichaam. De tong is ook een spier, die verslapt en zorgt voor een vernauwing in de luchtweg. Hierdoor moet er veel lucht door een nauwe doorgang, wat zorgt voor trillingen: het snurkgeluid.

Oplossing
Om snurken te verhelpen moet je dus de oorzaak van het gesnurk aanpakken: de tong. Een op maat gemaakt anti-snurk mondstuk zorgt er voor dat de tong ’s nachts op de goede positie blijft. Hierdoor zijn de trillingen verdwenen en daarmee ook het snurkgeluid.

Vragen? Neem contact op met onze experts.

Slaapdiagnose apneu

Indien u het vermoeden heeft van ademstops tijdens uw slaap dan kunt u nu thuis een slaaponderzoek doen. Met deze slaapdiagnose krijgt u na slechts één nacht slapen in uw eigen bed direct de resultaten.

Voordelen slaapdiagnose thuis WatchPAT
Thuis uw slaap controleren heeft veel voordelen. Zo hoeft u niet in een vreemde omgeving te slapen maar slaapt u gewoon in uw eigen bed. U heeft nauwelijks last van de WatchPAT, het apparaat dat uw slaap test. U draagt slechts een armband, vingersonde en sensor op de borst. Voordat u aan de slag gaat met de test krijgt u deskundige uitleg en na afloop ontvangt wordt er een telefonische consultatie gepland om de uitslag met u te bespreken. Daarnaast is er geen wachtlijst en kunt u meteen uw slaaponderzoek inplannen.

De uitslag
Met de WatchPAT kan vastgesteld worden of u lijdt aan slaapapneu. U ontvangt een volledig schriftelijk rapport met daarin vermeld of er sprake is van slaapapneu. Met dit rapport kunt u vervolgens eventueel naar uw huisarts of NKO voor verder onderzoek. Deze slaaptest is tevens geschikt als second opinion. De WatchPAT meet onder andere slaapfasen, ademstops, zuurstofniveaus, lichaamsbewegingen en snurken terwijl u slaapt.

Meer weten over het slaaponderzoek? Neem contact op met onze experts.

Luid snurken

Snurken is een groot maatschappelijk probleem waar een behoorlijk taboe op rust. België telt zo’n 2 miljoen chronisch snurkers. Luid snurken kan vooral erg vervelend zijn voor de omgeving. Door de geluidsoverlast slaapt een partner vaak niet. Ook slapen veel mensen slapen apart door het snurken.

Oorzaak van luid snurken

Snurken uitleg
Luid snurken wordt veroorzaakt door de tong. Tijdens de slaap verslappen alle spieren en de tong verslapt dus ook. De tong zakt weg en verkleint de luchtweg. Deze vernauwing zorgt voor trillingen bij het ademhalen: het snurkgeluid. Meestal wordt een snurker zelf niet wakker van zijn/haar eigen gesnurk. De partner van een luide snurker kan daarentegen veel last ondervinden van het gesnurk in de slaapkamer. Door de geluidsoverlast wordt een partner vaak wakker met als gevolg een gebroken nacht en slaaptekort.

Geluidsoverlast

Een snurker kan geluiden produceren tot wel 70 decibel. De Kliniek voor Snurken en Apneu organiseert al jaren een zoektocht naar de grootste snurker van Vlaanderen. De winnaar van deze zoektocht produceerde een geluid van wel 89 decibel. 89dB is te vergelijken met het geluid van een vrachtwagen of een voorbij razende trein.

Luid snurken oplossen

Om snurken te verhelpen moet de oorzaak aangepakt worden: de tong. Het SnörEx® mondstuk wordt ‘s nachts over de tanden gedragen en houdt de tong op zijn plaats. Hierdoor kan de tong niet meer wegzakken en blijft de luchtweg vrij. De gepatenteerde SnörEx® is alleen bij SomnoClinic® verkrijgbaar. U kunt een afspraak maken voor een kosteloze eerste consultatie. Tijdens deze consultatie wordt het snurkprobleem en alle mogelijke oplossingen besproken en getest.

SnörEx® ervaringen

Ook de afgelopen maanden hebben diverse SnörEx® gebruikers hun ervaringen met ons gedeeld.

Zo schrijft A. Waninge op 7 juli 2021:
“In 2003 mijn eerste snorex beugel gekocht. Vanaf nacht 1 weinig tot geen klachten meer gekregen van mijn vrouw over snurken. Ik ben er nu zo aan gewend met de beugel te slapen dat ik hem zelfs in doe als ik voor mijn werk eens in een hotel moet slapen. Voor mij, ons, is de beugel een uitkomst geweest voor de nachtelijke rust.”

Via Google laat R. Jongbloed ons zijn ervaringen weten:
“Een geweldige oplossing voor mijn snurk probleem. Zeker geweldig ook voor mijn partner. Veel andere oplossingen werkte bij mij niet. Merk zelf ook dat ik veel uitgeruster s ‘morgens wakker wordt en niet meer met een droge keel. Het is zeker een investering , maar zeker de moeite waard !”

En op onze Facebook schrijft R. Verstegen:
“Ik heb hem nu ongeveer 3 maanden en hij bevalt goed! 1 keer terug geweest voor een extra (gratis) afstelling. Het slapen was na twee nachten eigenlijk ook prima en geen problemen met wennen aan de beugel”.

Meer ervaringen en recensies kunt u vinden op Google en Facebook.

Ervaringen SnörEx® Ervaringen SnörEx®

Wat is een MRA mondstuk?

En MRA is een op maat gemaakt mondstuk dat over de tanden past en bestaat uit 2 delen: één voor de bovenste en één voor de onderste tanden. Een MRA mondstuk werkt goed tegen snurkklachten en wordt ook gebruikt voor mensen met lichte slaapapneu.

Werking MRA mondstuk


Een MRA mondstuk (oftewel: Mandibulair Repositie Apparaat) wordt tijdens de slaap gedragen en zorgt er voor dat de onderkaak naar voren gehaald wordt. Hierdoor gaat ook indirect de tong naar voren. Door deze voorwaartse positie spannen de zachte weefsels en spieren van de bovenste luchtwegen en wordt blokkering van de luchtweg (ademstop) vermeden wanneer u slaapt. Daarnaast wordt vermeden dat de weefsels van de bovenste luchtwegen gaan trillen (snurkgeluid) als er lucht overheen stroomt.

Op maat gemaakt

De MRA wordt op maat gemaakt op basis van afdrukken van de boven- en onderkaak. De SomnOSA® MRA biedt verstelbare niveaus voor de beweging van de onderkaak. Tijdens een eerste kosteloze consultatie is vast te stellen of ook u geholpen kunt worden en of een MRA geschikt voor u is.

Nadelen

Een MRA is niet geschikt voor mensen met een gebitsprothese. Na grote tandheelkundige ingrepen kan een MRA niet worden aangepast en moet er een nieuw exemplaar vervaardigd worden. Uit onderzoek blijkt dat bij langdurig dragen van een MRA het kaakgewricht kan beschadigen en er gebitsveranderingen kunnen plaatsvinden.

Licht slapen: hoe komt dat?

Sommige mensen worden van ieder geluidje wakker terwijl er bij anderen bij wijze van spreken een kanon kan afgaan zonder wakker te worden. Hoe kan het dat de één door alles heen slaapt en de ander van het kleinste geluid wakker wordt?

Hersengolven
Volgens onderzoek van de Harvard Medical School in Boston speelt de thalamus, een belangrijke hersenkern, een grote rol bij het uitsluiten van geluid tijdens de slaap. Bij mensen die zonder problemen doorslapen bij geluiden blijken er meer hersengolven te zijn. Hoe meer hersengolven geproduceerd worden, hoe minder kans er is dat mensen wakker worden van geluiden. Prikkels worden dan namelijk effectief geblokkeerd. Geluid bereikt de persoon dan niet actief, waardoor zij niet in hun slaap gestoord worden. Bij mensen met minder hersenactiviteit komen geluiden minder gefilterd binnen waardoor zij sneller wakker worden van een geluid.

Witte ruis
Met behulp van bepaalde technieken of apparatuur zou de thalamus volgens wetenschappers wellicht extra kunnen worden geprikkeld, zodat er iets aan dit soort slaapstoornissen kan worden gedaan. Zo ver is het nu nog niet maar het biedt hoop voor de toekomst.
Ondanks dat er nog geen definitieve oplossing is voor lichte slapers zijn er allerlei dingen die je zelf kan doen om geluiden te weren. Zo kun je oordopjes gebruiken om geluiden verminderen. Ook het gebruik van ‘witte ruis’ kan effectief zijn. Het monotone geluid van een ventilator, airco of radio helpt hersenen om hoge tonen of andere onaangename geluiden te negeren.

Het belang van slapen en bewegen

Bewegen geeft energie. Zowel letterlijk als figuurlijk. Bewegen geeft een fit en energiek gevoel en is goed voor je spieren botten, hart en bloedvaten. Veel mensen voelen zich na het sporten beter omdat tijdens het bewegen de stof endorfine in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen. Je voelt je meer ontspannen en tevreden.

Slaap en beweging

Slaap en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beweging heeft grote invloed op iemands slaappatroon en de algehele gezondheid. Iemand fysieke prestaties worden voor een groot gedeelte beïnvloed door iemands slaappatroon. Slaapproblemen kunnen er voor zorgen dat iemand niet meer goed in staat is om te bewegen en fit en gezond te blijven. Voldoende slaap en beweging zijn dan ook essentieel voor de gezondheid.

Onderzoek naar slaap en beweging

Beweging heeft onder andere invloed op slapeloosheid, slaapkwaliteit en de slaapduur. Onderzoek van de National Sleep Foundation blijkt dat mensen aanzienlijk beter slapen en zich overdag alerter voelen als ze minstens 2,5 uur per week in beweging zijn. Deze hoeveelheid bewering zorgde voor een verbetering van de slaapkwaliteit van 65%. Onvoldoende beweging kan juist zorgen voor een mindere slaapkwaliteit. Dit kan gevolgen hebben voor iemands conditie en gewicht. Mensen met overgewicht blijken een slechtere slaapkwaliteit te hebben dan mensen met een normaal lichaamsgewicht.

Onvoldoende slaap

Iemand die een periode slecht slaapt loopt een grotere kans op een verstoorde stofwisseling, vermoeidheid, concentratieproblemen en stemmingswisselingen. Een goede nachtrust is essentieel voor je hersenen. Onvoldoende slaap kan de sportprestaties van een atleet dan ook negatief beïnvloeden.
Vooral de balans tussen slaap en beweging is belangrijk. Het één moet niet ten koste gaan van het ander. Een ritme aanhouden komt deze balans ten goede: iedere dag rond hetzelfde tijdstip opstaan en naar bed gaan draagt bij aan een goede nachtrust.