Blog

Hogere kans op hart- en vaatziekten bij slechte slaap


Mensen die kort en slecht slapen hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dat ontdekten Nederlandse onderzoekers van het RIVM en de Universiteit van Wageningen. Bij twintigduizend personen werd de slaapduur en de kwaliteit van hun slaap in verband gebracht met het optreden van hart- en vaatziekten.

Het onderzoeksteam stelde vast dat mensen die korter dan zes uur slapen gemiddeld 15% meer kans hebben op hart- en vaatziekten dan mensen die zeven uur slapen. Korte slapers die ook nog eens slecht slapen hebben dubbel pech. In het onderzoek blijkt die groep een 65% hoger risico op hart- en vaatziekten te hebben in vergelijking met mensen die zeven uur goed slapen. Korte slapers die fris en uitgerust uit bed stappen hebben een gelijk risico op hart- en vaatziekten als mensen die zeven uur goed slapen. De onderzoekers denken dat de korte slapers die uitgerust opstaan een hoge slaapkwaliteit hebben.

Onregelmatig slapen

Uit een studie van Harvard blijkt dat de kans op hart- en vaatziekten fors toeneemt met een onregelmatig slaapritme. Als je de ene dag anderhalf uur vroeger of later gaat slapen dan de andere dag wordt er gesproken van een onregelmatig slaapritme. Bij een normaal ritme is er maximaal een half uur verschil in bedtijd. Een van de onderzoekers geeft aan dat mensen vaak een druk en stressvol bestaan hebben en hierdoor doordeweeks onvoldoende slaap krijgen. In het weekend proberen ze die slaap in te halen en dat is volgens hem geen gezond levenspatroon.

Leefstijl

Een gezonde leefstijl in combinatie met een goede slaap verlagen de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Gezonde voeding, niet roken, niet te veel alcohol drinken en voldoende bewegen verlagen het risico met 57 procent. Een gezonde leefstijl gecombineerd met goed slapen verlaagt het risico tot wel 65 procent en het overlijdensrisico aan hart- en vaataandoeningen ligt dan zelfs 83 procent lager.

Apart slapen door snurken

Apart slapen door snurken. Snurken wordt vaak weggelachen maar vormt voor veel koppels een serieus probleem. Koppels geven niet snel toe dat ze door een snurkprobleem apart slapen. Helaas komt dit wel vaak voor.

Een snurkende partner wordt door veel mensen als storend ervaren. Hoe erg dit is verschilt per persoon, de één zal een licht snurkende partner al vervelend vinden terwijl het voor de ander pas een probleem wordt als de partner zeer zwaar snurkt. Aangezien een snurker geluiden kan produceren tot wel 70 decibel is de kans groot dat een partner hier last van heeft.

Snurken kan zorgen voor concentratiestoornissen, hoofdpijn en vermoeidheid. Maar vaak is het de partner die het meeste last van het geluid heeft en naar een andere kamer verhuist zodra er gesnurkt wordt. Uit onderzoek blijkt ook dat een snurkende partner slecht voor de gezondheid is

Steeds meer getrouwde en samenwonende koppels kiezen ervoor om apart te slapen. Uit een studie van de universiteit van Toronto blijkt dat tussen de 30 en 40 procent van de koppels apart slaapt. In België wordt samen slapen maatschappelijk meer geaccepteerd en als aangenaam en romantischer gezien.

Als Snurkcentrum zien wij dagelijks veel koppels langskomen. Een van de eerste redenen die wordt aangegeven om het snurken op te lossen is het niet meer samen slapen en de daaropvolgende verminderde romantiek. Vrouwen hebben hier meer moeite mee dan mannen.

Waarom droom je?

Wat dromen mensen? Waarom hebben we soms de meest vreemde, enge of fijne dromen?

Wanneer droom je?
Tijdens de slaap doorloop je een aantal malen een slaapcyclus. Deze slaapcyclus duurt ongeveer 90 tot 120 minuten en bestaat uit 4 fasen: sluimerslaap, lichte slaap, diepe slaap en REM-slaap. Tijdens deze laatste fase, de REM-slaap, zijn er snelle oogbewegingen (Rapid Eye Movement) en is er sprake van grote hersenactiviteit. De REM-slaap wordt ook wel de droomslaap genoemd. Men denkt dat tijdens deze fase informatie wordt verwerkt en bepaalde zaken worden opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Er zou tijdens deze fase sprake zijn van emotioneel herstel, waarbij ervaringen die iemand tijdens de dag heeft opgedaan worden verwerkt.

Waarom droom je?
Waarom we nu precies dromen is niet echt duidelijk. Sommige wetenschappers zeggen dat dromen een psychische functie hebben andere onderzoekers zeggen dat dromen nodig zijn voor de lichamelijke gezondheid.
Vaak wordt er gezegd dat dromen er voor zorgen dat alle prikkels verwerkt worden tijdens een droom. Want vaak gaan dromen over dingen die je die dag hebt meegemaakt. Je brein zou al deze gebeurtenissen opnieuw kunnen afspelen om te bepalen welke belangrijk zijn om te onthouden en welke je beter kunt vergeten.

Nachtmerries
Nachtmerries zijn angstige dromen waar je met erg negatieve emoties meestal uit wakker schrikt. Het blijkt dat nachtmerries kunnen samenhangen met stress. Als je overdag meer gespannen bent wordt een alarmnetwerk in je brein geactiveerd om je hieraan te herinneren. Tijdens je slaap worden de emoties die verbonden zijn met negatieve levenservaringen verwerkt. De kans is groot dat die herinneringen tijdens je slaap naar voren komen en gekoppeld worden aan angstige beelden.

Dromen onthouden
Er wordt veel onderzoek gedaan naar het onthouden van dromen. Waarom kan je de ene droom wel onthouden en de andere niet? Daar is op dit moment nog geen wetenschappelijke verklaring voor. Wel onthoud je dromen beter als je ze direct opschrijft zodra je wakker wordt. Hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans is dat je de droom nog kan herinneren.

Op zoek naar de strafste snurker van het land

Radioduo Maarten en Dorothee zijn op zoek naar de Strafste Snurker van België. Via de website van Q-music is het mogelijk een geluidsfragment van een straffe snurker in te sturen om zo kans te maken op een t-shirt of de hoofdpijs van een tweede slaapkamer.

Zoektocht

De voorbije jaren gingen wij als Kliniek voor Snurken en Apneu ook al op zoek naar de grootste snurker van Vlaanderen. De laatste winnaar van deze zoektocht produceerde een geluid van 85 decibel. Dit volume staat gelijk aan een grasmaaier.

Wat is snurken?

De tong is de oorzaak van snurken. Tijdens het slapen verslappen namelijk alle spieren. De tong verslapt dus ook en zakt de luchtweg in. Daar veroorzaakt de tong een vernauwing waardoor er trillingen vrijkomen: het snurkgeluid. Dat is te vergelijken met het leeglopen van een ballon, waarbij de lucht dan heel snel door een smalle doorgang stroomt met als gevolg dat dit deel gaat trillen en geluid maakt.

Snurken op zich kan geen kwaad, tenzij er sprake is van slaapapneu waarbij de ademhaling langer dan 10 seconden onderbroken wordt. Snurken kan vooral erg vervelend zijn voor de omgeving. Door de geluidsoverlast kan een partner vaak niet goed slapen. Veel mensen slapen apart door het snurken en vaak komt er stress en irritatie om de hoek kijken. Een snurker kan zelf last hebben van hoofdpijn, vermoeidheid en een slechte slaapkwaliteit.

Oplossing tegen snurken

Om snurken te stoppen moet de oorzaak van het snurken aangepakt worden: de wegzakkende tong. Een op maat gemaakt anti-snurk mondstuk klikt u voor u gaat slapen op het verhemelte. Deze houdt de tong op zijn plaats zodat deze niet meer kan wegzakken en de luchtweg vrij blijft. Het mondstuk wordt alleen ’s nachts gedragen.

Meer weten over het verhelpen van snurken? Neem contact op met onze experts.

Snurken: een groot probleem voor de partner

Samen slapen klinkt heel fijn maar voor de partner van een snurker is niets minder waar. In België zijn er zo’n 2 miljoen snurkers. Daarvan is zo’n 60% man en 40% vrouw. Een snurker kan geluiden produceren tot wel 70 decibel dat te vergelijken is met het lawaai van een stofzuiger.

Hoewel de snurker zelf meestal niet wakker wordt van zijn/haar eigen gesnurk kan een partner daarentegen veel last ondervinden van het gesnurk in de slaapkamer. Door de geluidsoverlast wordt een partner vaak wakker met als gevolg een gebroken nacht en slaaptekort.

Meer snurkers in de zomer

Als de temperaturen oplopen, neemt het aantal snurkers toe. ’s Zomers telt België al snel een half miljoen snurkers méér dan gewoonlijk. Dit komt omdat we bij warm weer slechter en korter slapen. Het gevolg is dat we vermoeider dan anders zijn, waardoor tijdens de slaap de spieren verslappen. De tong, ook een spier, is de grootste veroorzaker van snurken. De tong zakt weg en verkleint de luchtweg. Deze vernauwing zorgt voor trillingen bij het ademhalen: het snurkgeluid.

Por in de zij

Een por in de zij zorgt er voor dat een snurker heel even de spieren aanspant en vervolgens omdraait. Het aanspannen van de spieren zorgt er voor dat het snurken even stopt. Dit lijkt een goede oplossing, maar de kans is groot dat een chronische snurker op de zij of buik vervolgens opnieuw begint met snurken. Ook gaat de slaapkwaliteit er op achteruit omdat de slaap diverse malen per nacht wordt onderbroken. Zo worden zowel de snurker als de partner meerdere maken per nacht wakker.

Oplossing

Een anti-snurk mondstuk op maat biedt de oplossing. Het mondstuk wordt alleen ’s nachts gedragen en voorkomt verslapping van het verhemelte en zorgt er voor dat de tong niet meer weg kan zakken. Zo blijft de keelholte vrij en wordt snurken tegengegaan. Een SnörEx® mondstuk heeft geen bijwerkingen en zorgt voor direct resultaat.

Meer weten over het verhelpen van snurken? Neem contact op met onze experts.

Let op met melatonine

Steeds meer mensen hebben last van slaapproblemen en nemen een tabletje met melatonine als ze niet goed kunnen slapen. Veel mensen gaan er van uit dat het gebruik van melatonine veilig is omdat melatonine een lichaamseigen hormoon is. Ook is melatonine zonder doktersrecept te verkrijgen in de drogist. Maar is het gebruik van melatonine wel zo onschuldig?

Wat is melatonine?

Melatonine is een lichaamseigen hormoon dat voor het slaap-waakritme in ons lichaam zorgt. Zodra het donker begint te worden maakt de pijnappelklier, een kleine klier aan de achterkant van de hersenen, melatonine aan en geeft dit af in het bloed. Het lichaam krijgt dan een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Tegen de ochtend neemt de aanmaak van melatonine weer af en wordt je vanzelf wakker.
Melatonine wordt vooral voorgeschreven bij slaapproblemen die veroorzaakt worden door een verstoring van de biologische klok. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een jetlag, mensen die in wisselende diensten werken of ouderen waarbij de biologische klok minder goed werkt. Als deze mensen melatonine op het juiste tijdstip innemen verbetert dit de kwaliteit van de slaap.

Timing van melatonine

Bij verkeerd gebruik kan melatonine juist slaapproblemen, vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaken. Timing is daarbij erg belangrijk. Melatonine beïnvloedt namelijk het bioritme. Als je de melatonine te vroeg of te laat inneemt wordt het slaap-waakritme verstoord.
Voor sommige mensen verdwijnt het effect na verloop van tijd, waardoor ze de dosis weer verhogen. Zo blijft er constant een hoog niveau van melatonine aanwezig. Zo raakt je biologische klok in de war. Dit kan er voor zorgen dat mensen last krijgen van hoofdpijn of niet kunnen doorslapen.

Biologisch ritme

Melatonine is dus niet zomaar een slaappil. De juiste timing is afhankelijk van je interne ritme en het type slaapstoornis waarvoor het gegeven wordt. Overleg met je arts om het juiste tijdstip te bepalen.
Tip: je eigen melatonineproductie wordt sterk beïnvloed door de blootstelling aan licht. Als het donker wordt maak je automatisch meer melatonine aan. Als je ’s avonds nog lang in fel (kunst)licht zit wordt de melatonine-afgifte onderdrukt. Daarom wordt aangeraden om ’s avonds zo min mogelijk gebruik te maken van je telefoon of laptop. Het felle blauwe licht van het beeldscherm heeft namelijk invloed op je biologisch ritme en zorgt er voor dat er geen slaaphormonen worden aangemaakt.

Om een goed beeld te krijgen van je slaap kun je het beste een officiële slaaptest doen. Er is een eenvoudige test die ook thuis uitgevoerd kan worden.

Neem contact op met onze experts om te bekijken of een slaaptest bij u noodzakelijk is.

Ervaringen met de SnörEx®

Ook de afgelopen maand deelden mensen hun ervaringen met de SnörEx®. We hebben weer een aantal mooie recensies mogen ontvangen!

Zo deelt iemand anoniem:
“Ik had last van slaappneu wat mijn leven en vooral studeren extreem moeilijk maakte. Ik heb na lang twijfelen toch de stap gezet om jullie product te kopen na lang sparen en ik kan met eerlijkheid zeggen dat het al wonderen heeft gedaan. Ik kan voor de eerste keer in jaren gewoon doorslapen en als ik wakker ben is alles gewoon helderder. Zouden jullie dit kunnen doorgeven aan de mevrouw die verantwoordelijk is in Turnhout en haar ook bedanken voor haar enorme klantvriendelijk. Ik ben zelden iemand tegen gekomen die zo vriendelijk was in de handelszorg. Na het eerste ongeluk waarbij de snorex niet paste leek ze zeer ongerust over mijn situatie maar ik ben jullie op dit moment extreem dankbaar dat ik eindelijk terug kwalitatief kan slapen.”

Dhr. Bruin deelt zijn ervaring via Google reviews:
“Ik slaap nu ruim 1 jaar met de snurkbeugel en ben er zeer tevreden over. Het is een flinke investering maar het werkt bij mij echt goed: ik slaap veel rustiger en stiller (waar m’n vriendin erg blij mee is), wordt weer uitgerust wakker en heb daardoor veel meer energie. Het contact en de dienstverlening is professioneel en vriendelijk. Van harte aanbevolen!”

Via Facebook ontvingen de de volgende review:
“Ik ben al jarenlang in het bezit van de Snörex snurkbeugel tot volle tevredenheid. En de service en de klantvriendelijkheid van het personeel in Weert stemt steeds weer tot volle tevredenheid.”

Meer ervaringen en recensies kunt u vinden op Google en Facebook.

Ervaringen SnörEx® Ervaringen SnörEx®

Snurken bij vrouwen

Mannen snurken meer dan vrouwen, maar toch zijn er veel vrouwen die snurken en hier last van hebben.

ladysnore
België telt ongeveer 2 miljoen snurkers waarvan 60% man is en 40% vrouw. Snurken kan voor lichamelijke problemen zorgen zoals concentratiestoornissen, hoofdpijn en vermoeidheid. Maar snurken is ook een groot sociaal probleem.

Vooral bij vrouwen rust er nog een groot taboe op snurken. Snurken wordt door vrouwen gezien als niet sexy en charmant. Mannen daarentegen lachen onschuldig hun gesnurk weg en vinden het een onderdeel van hun man zijn.
Op vakantie is het snurken voor vrouwen vaak een nog groter probleem dan thuis. Vrouwen schamen zich erg voor hun eigen gesnurk tijdens vriendinnenuitjes en groepsreizen.

De oorzaak van snurken is bij mannen en vrouwen gelijk: tijdens het slapen verslappen je spieren, waaronder de tong. De tong zakt hierdoor weg en zorgt voor een vernauwing in de luchtweg. Lucht moet daardoor met meer kracht naar binnen gezogen worden, waardoor het zachte verhemelte en de huig vibreren en het snurkgeluid ontstaat. Snurken is vaak het genetisch bepaald en heeft vooral met de anatomie van de luchtweg en tong te maken. Tevens heeft onderzoek aangetoond dat snurken bij vrouwen ook veroorzaakt kan worden door wisselende hormoonspiegels.

Bij SomnoClinic® hebben we een anti-snurk mondstuk ontwikkeld speciaal voor vrouwen. Deze wordt op maat gemaakt, weegt slechts 5 gram en is niet zichtbaar in de mond.

Meer weten over de verschillende anti-snurk mondstukken? Neem contact op met onze experts.

Snurken stoppen: hoe stop ik mijn gesnurk?

Snurken is niet alleen vervelend voor uzelf maar ook voor uw partner. Mensen denken vaak dat er geen oplossing is tegen snurken, maar dat is niet waar. Snurken stoppen kan eenvoudig met een op maat gemaakt anti-snurk mondstuk. In dit artikel leggen wij u uit hoe dit werkt.

Oorzaak van snurken

Als je slaapt verslappen alle spieren, ook de tong. Als de tong verslapt kan deze wegzakken in de keelholte. Dit zorgt voor een vernauwing van de luchtweg. Dit maakt de doorstroming moeilijk en u moet de lucht met meer kracht naar binnen zuigen. Het zachte verhemelte en de huig worden in de richting van het strottenhoofd gezogen. Hierdoor ontstaan er trillingen bij iedere ademhaling. Die trillingen zijn het snurkgeluid. Meestal heeft de snurker zelf niet door dat hij of zij snurkt. Het is vaak de partner die er van wakker ligt. Soms snurkt iemand zo hard dat hij of zij er zelf wakker van wordt. Een snurker kan geluiden tot wel 70 decibel produceren dus het is niet vreemd dat mensen in de omgeving er last van kunnen hebben.

Stoppen met snurken

Tenzij je last hebt van slaapapneu kan snurken over het algemeen geen kwaad. Snurken is vooral vervelend voor de omgeving. Een partner kan vaak niet slapen door de overlast van het snurkgeluid. Ook schamen snurkers zich vaak voor hun gesnurk. In het vliegtuig, op de camping of tijdens een vriendenuitje wil niemand staat graag bekend als “de snurker”. En dat terwijl Belgen zo’n 2 miljoen chronische snurkers telt. Hiervan is 60% man en 40% vrouw. Snurken is daarom een groot maatschappelijk probleem.

Oplossing

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft snurken weinig te maken met overgewicht. Veelal is het genetisch bepaald en heeft het daarom vooral met de anatomie van de luchtweg en tong te maken. Snurken kan ook erfelijk bepaald zijn en komt daarom in sommige families vaker voor. Om snurken te stoppen moet de oorzaak aangepakt worden: de wegzakkende tong. Een anti-snurk mondstuk wordt over de tanden gedragen en houdt de tong op zijn plaats. Doordat de tong niet meer de luchtweg in kan zakken blijft de luchtweg vrij waardoor het snurken zal stoppen.

Snurken stoppen: SnörEx® Snurken stoppen: SomnOSA® MRA Snurken stoppen: SnörEx® Ladysnore

Op maat gemaakt

Het is belangrijk dat het mondstuk goed past zodat het optimale resultaat behaald wordt. Een mondstuk dat op maat gemaakt wordt is perfect gevormd naar uw gebit en zorgt voor de meest optimale werking en het beste comfort. Op basis van gebitsafdrukken kan er een mondstuk op maat gemaakt worden.

De werking van een MRA mondstuk en SnörEx® mondstuk zijn wetenschappelijk bewezen.

Meer weten over de verschillende anti-snurk mondstukken? Neem contact op met onze experts.